2007-05-31 08:19Pressmeddelande

Niam säljer Biovitrums huvudkontor till PRUPIM

Niam Fond III har sålt Paradiset 14 för ca €41 miljoner. Köpare är PRUPIM, som härmed gör sitt första förvärv i Sverige, på uppdrag av M&G European Property Fund.

Paradiset 14 på Kungsholmen i Stockholm är Biovitrums huvudkontor. Fastigheten omfattar 11 300 kvm och består av två byggnader vilka inrymmer kontor, laboratorier och tillverkning.

- Fastigheten förvärvades som del av en större portfölj. Den är sedan en tid färdigutvecklad och har Biovitrum som enda hyresgäst, vilka har ett långt hyresavtal, berättar Johan Bergman, VD på Niam.

- Vi är väldigt nöjda med att ha genomfört vårt första förvärv i Sverige på uppdrag av M&G European Property Fund. Sverige är för närvarande en attraktiv marknad för institutionella investeringar med sin starka ekonomi och hyrestillväxt. Givet vår långa erfarenhet av förvaltning av liknande fastigheter internationellt är vi övertygade om att denna fastighet kommer att generera en hög avkastning, säger David Jackson, Fund Manager på PRUPIM.

Jones Lang LaSalle var köparens rådgivare och Newsec Investment var säljarens rådgivare.

För mer information, kontakta:
Johan Bergman, Managing Director, Niam AB +46 8 5175 8500
Felicia Wipp, Communication Manager, Niam AB +46 8 5175 8529
Natalie Brooke, PR Manager, PRUPIM +44 (0)20 7548 6976

Note to the editor:

Niam
Niam är norra Europas ledande private equity-företag inom fastigheter. Niam erbjuder finansiella investerare hög avkastning genom investeringar i fonder som placerar i alla typer av fastigheter. Fonderna är uppbyggda och förvaltade i egen regi. Sedan företaget grundades 1998 har fastigheter till ett totalt värde om ca 36 miljarder kronor förvärvats av Niams fonder eller tillsammans med internationella fastighetsfonder. Idag har Niam fastigheter till ett värde av 18 miljarder kronor under ägaransvar. Niam Fond III har en investeringskapacitet på över 17 miljarder kronor.

PRUPIM
PRUPIM is a top 10 global real estate investment manager* and a top three European investor**. PRUPIM has over £19 billion invested in a broad spread of properties across Europe, North America and the Asia Pacific region (as at 31/12/06). PRUPIM is part of M&G, the investment arm of Prudential plc in the UK and Europe.
*Source: Banker, April 2007.
** Source: Europroperty, May 2007.

Om Niam