2020-06-02 07:45Pressmeddelande

Niam presenterar The Dockworks i Värtahamnen

Idag, tisdag den 2 juni, lanserar Niam ett av Stockholms största kommande kontorsprojekt: The Dockworks. Niams nya kontorsbyggnad i Värtahamnen, med närhet både till city och natur/vatten, ska möta och tillfredsställa företags och organisationers nya kontorsbehov. Förutom ett utegym på taket, cykelparkeringar i mängder och ett gediget hållbarhetsarbete med miljöklassning, erbjuder The Dockworks även en publik takterrass med boulebanor, bar och restaurang. Byggstart beräknas ske i Q1 2021 med inflyttning hösten 2023.

The Dockworks är en del av Värtahamnen. Miljöambitionerna för området är långtgående och år 2030 kommer en helt ny stadsdel ha vuxit fram i de gamla hamnkvarteren. Stadens mål är att Värtan ska bli en naturlig del av innerstaden. Niams vattennära projekt The Dockworks består av tre sammanbyggda huskroppar med våningsplan om 3 500 kvm och en total uthyrbar yta om 32 000 kvm.
Niam har anlitat Cushman & Wakefield för uthyrningsuppdraget.

Rikard Henriksson, Head of Asset Management på Niam säger:
”The Dockworks är en av Niams största satsningar på nyproduktion av kontor någonsin räknat till yta och investering. Den sjönära byggnaden hämtar exteriört inspiration från Värtahamnens industriella arv med en silhuett som för tankarna till de gamla hamnmagasinen. Interiört ska byggnaden ta hänsyn till de nya krav som organisationer kommer att ställa på framtidens kontor. Totalt kommer vi att ha investerat över 2 miljarder kronor i Värtahamnen när allt är klart.”

Ola Kolmert, Projektutvecklare på Niam säger:
”Alla vi som arbetar med utveckling av arbetsplatser behöver efter den här våren ställa oss frågan; hur utformar vi ett kontor dit människor vill åka frivilligt? Vilken mötesplats, arkitektur, teknik, mat och service toppar att sitta ensam hemma i lugn och ro framför videomöten? Det är frågor som The Dockworks ska svara på.”

Håkan Klinterhäll, uthyrningsansvarig på C&W säger:
”The Dockworks ska bli mer av en destination och mötesplats än ett traditionellt kontor. En plats som ger inspiration och kan anpassas till olika organisationers behov. Vi är stolta och glada över att Niam har anlitat oss för detta prestigeuppdrag.”

Projektet ligger på Hangövägen 25 och totalt i Värtahamnen, inklusive Niams intilliggande kontorsprojekt UNO där de första hyresgästerna tillträder den 1 juni, har Niam en volym på 65 000 kvm.

Fakta om The Dockworks:
Total uthyrningsbar yta: 32 000 kvm
Parkering: 78 bilplatser plus över 550 st för cykel
Kommunikationer: T-bana Gärdet, buss 76 och buss 1 samt en kommande båtpendlarangöring i Värtahamnen
Miljöcertifiering: Breeam In use Excellent
Arkitekter: Brunnberg & Forshed
Inflytt: Q3 2023

Niam, Bonnier Fastigheter, Kungsleden, Vasakronan, Wallfast och Stockholms Hamnar har tillsammans bildat det nya bolaget Stadsutvecklarna i Värtahamnen AB som arbetar med utvecklingen av Värtahamnen. När utvecklingen av Värtahamnen är klart 2030 ska området bestå av:
ca 1 900 lägenheter
26 förskoleavdelningar
ca 125 000 kvm kontor
hotell
ca 11 000 kvm parker och torg
600 m kajpromenad
2 000 m nya cykelbanor
1 600 m nya gator
600 m ny boulevard

Rikard Henriksson, Head of Asset Management, Niam AB
+46 8 5175 85 63, rikard.henriksson@niam.se

För pressbilder och bokning av intervjuer vänligen kontakta:
Lotta Balodis, lotta@balodis.se

Niam är norra Europas ledande fondförvaltare inom fastighetsinvesteringar och förvaltar ett fastighetsbestånd om cirka €3,6 miljarder. Vi erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera i de nordiska marknaderna genom våra fonder. Niam grundades 1998 och har sedan start investerat i fastigheter till ett värde överstigande €10,8 miljarder. Niam har fler än 65 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Helsingfors, Oslo, Köpenhamn och Luxemburg. För mer information vänligen besök www.niam.se.

Alla anställda på Niam är med och skapar vår framgång. Vi lägger stolthet i att vara en bra samarbetspartner till våra hyresgäster, investerare och lokalsamhället. Sedan starten 1998 har vi konsekvent levererat toppresultat genom alla fastighetscykler. Idag är vi en av Nordens största privata fastighetsägare.