2011-01-27 06:00Pressmeddelande

Niam Nordic V genomför första stängning

Det svenska private equity-företaget Niam genomför en första stäning av sin femte opportunistiska fastighetsfond – Niam Nordic V. Initialt tar fonden in €125 miljoner i kapital från primärt nordamerikanska och europeiska institutionella investerare. Ambitionen är att Niam Nordic V totalt skall resa €600 miljoner, vilket ger en investeringskapacitet om cirka 20 miljarder kronor.

Niam Nordic V kommer att fokusera på fastigheter för kontor, handel och logistik i Norden och Baltikum.

”Genom Niam Nordic V kan vi fortsätta vår framgångsrika investeringsverksamhet. Vi kommer att genomföra fler stängningar under året med slutmålet att ha eget kapital om €600 miljoner. Det gör Niam Nordic V till en av de största opportunistiska fastighetsfonderna i Europa, med en investeringskapacitet om cirka 20 miljarder kronor”, säger Niams CEO Johan Bergman.

Fastighetsinvesteringarna kommer att göras via Niams egen organisation i Sverige, Finland och Norge. Investeringsobjekten kan vara alltifrån nya projekt till befintliga fastigheter med utvecklingspotential.

Johan Bergman, CEO, Niam AB

+46 8 5175 85 95, johan.bergman@niam.se

Niam är ett av norra Europas ledande private-equity företag inom fastigheter och erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera på de Nordiska och Baltiska marknaderna genom sina fonder. Sedan företaget grundades 1998 har Niam, genom egna fonder eller på uppdrag av finansiella partners, investerat i fastigheter till ett totalt värde överstigande €5 miljarder och genererat en gross leveraged IRR om 31%. Niam har kontor i Stockholm, Helsingfors och Oslo, ett investeringsteam med 33 dedikerade anställda och ett erkänt senior management med över 20 års erfarenhet från fastighetsutveckling och direkta fastighetsinvesteringar. För mer information, besök gärna www.niam.se.

Om Niam