2020-12-15 13:00Pressmeddelande

Niam genomför den största fastighetstransaktionen i Danmark någonsin

Da Vinci Park, AalborgDa Vinci Park, Aalborg

Niam har tecknat avtal om att sälja en dansk bostadsportfölj, där fastighetsbolaget HD Ejendomme ingår, till Heimstaden. Totalt ingår 152 bostadsfastigheter med 6 237 bostäder, varav flera är utvecklade inom Niams ägande, samt 35 kommersiella fastigheter. Bostadsportföljen består huvudsakligen av radhus över hela Danmark i stora och medelstora städer, såsom Odense, Vejle, Horsens, Silkeborg och Randers. Transaktionsvärdet uppgår till drygt 12,1 miljarder DKK, motsvarande drygt 16,6 miljarder SEK, vilket enligt siffror från Real Capital Analytics gör denna affär till den största fastighetstransaktionen någonsin i Danmark.

Niam identifierade tidigt den danska bostadsmarknaden som attraktiv och har därefter förvärvat och utvecklat HD Ejendommes plattform för förvaltning, transaktion och projektutveckling. Niams fonder har genomfört totalt 107 bostadsförvärv med 8 883 bostäder i Norden samt utvecklat ett flertal bostadsutvecklingsprojekt, varav flera från initierad detaljplansprocess till färdigställande.

Henrik Gerdin, Fund Manager på Niam säger: “Vi är mycket nöjda över att framgångsrikt ha genomfört vår strategi att bygga ett stort och attraktivt förvaltningsbestånd, samt att ha utvecklat det aktuella bolaget och dess operationella nyckeltal positivt. Niam har gedigen kunskap och erfarenhet av bostäder i Norden, ett segment där vi fortsatt kommer vara aktiva inom transaktion, förvaltning och projektutveckling.”

Michael Berthelsen, Country Manager Denmark på Niam säger: ”Efter flera års uppbyggnad av portföljen i högt tempo, parallellt med aktiv förvaltning, är vi glada över att kunna lämna över till en stark och professionell aktör som Heimstaden.”

Transaktionen är föremål för godkännande av den danska konkurrensmyndigheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rikard Henriksson, Managing Partner
+46 8 5175 85 63, rikard.henriksson@niam.com

Niam är en av norra Europas ledande fondförvaltare inom fastighetsinvesteringar och förvaltar ett fastighetsbestånd om cirka €3,7 miljarder. Vi erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera i de nordiska marknaderna genom våra fonder. Niam grundades 1998 och har sedan start investerat i fastigheter till ett värde överstigande €11 miljarder. Niam har fler än 70 anställda med kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo, Köpenhamn och Luxemburg. För mer information besök gärna www.niam.se.

Rikard Henriksson
Managing Partner