2020-12-09 08:00Pressmeddelande

Niam förvärvar nyutvecklad logistikanläggning i Stockholm

Niam har ingått ett avtal med Logistic Contractor, som ingår i Wästbygg Gruppen, om förvärv av en logistikanläggning under uppförande i Farsta, söder om centrala Stockholm. Niam tillträder den nyckelfärdiga fastigheten i samband med färdigställandet under första kvartalet 2022.

Byggnaden kommer efter färdigställandet att ha en yta på 45 000 kvm inklusive garage. Den är fullt uthyrd till MatHem som i och med nyproduktionen får en modern och hållbar produktions- och logistikanläggning, väl anpassad till den tillväxtfas som företaget befinner sig i. Den nya anläggningen ska certifieras enligt Miljöbyggnad, där målet är att uppnå guldnivån, och den kommer att drivas av en större solcellsinstallation.

Daniel Andersson, Head of Acquisitions Sverige, Niam, säger, “Med en hög teknisk standard och attraktiv geografisk placering är denna fastighet ett bra tillskott till vår logistikportfölj. Logistic Contractor kommer utveckla en hållbar och modern logistikanläggning, som passar vår framtida hyresgäst MatHem optimalt.”

Benn Karlberg, VD på Logistic Contractor AB, säger, ”Vi har haft en positiv dialog med Niam under avtalsprocessen och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete under det dryga år som återstår av produktionstiden. Intresset från olika aktörer på logistikmarknaden har varit stort även denna gång, precis som vid tidigare fastighetsförsäljningar. MatHem-fastigheten är den femte egenutvecklade anläggningen som vi säljer i år och vi har därmed avyttrat fastigheter till ett värde av nästan 1,9 miljarder kronor under 2020.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Andersson, Head of Acquisitions Sverige, Niam AB
+46 705 55 08 35, daniel.andersson@niam.com

För ytterligare information om Niam, vänligen kontakta:
Jennifer Andersson, Managing Partner
+46 708 44 30 19, jennifer.andersson@niam.com

Niam är en av norra Europas ledande fondförvaltare inom fastighetsinvesteringar och förvaltar ett fastighetsbestånd om cirka €3,7 miljarder. Vi erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera i de nordiska marknaderna genom våra fonder. Niam grundades 1998 och har sedan start investerat i fastigheter till ett värde överstigande €11 miljarder. Niam har fler än 70 anställda med kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo, Köpenhamn och Luxemburg. För mer information besök gärna www.niam.se.

Daniel Andersson
Head of Acquisitions Sweden