2014-10-09 10:00Pressmeddelande

Niam förvärvar bostadsportfölj i Danmark

Niam utökar sina investeringar i Danmark och förvärvar en portfölj med cirka 285 bostäder från Finansiel Stabilitet.

Niam har tecknat avtal med Finansiel Stabilitet om att förvärva ett bostadsbestånd med en total
uthyrningsbar yta om 31 000 kvm. Per den 31 december 2014, tillträder Niam cirka 285 bostadsrätter och radhus i Glostrup och Birkerød i Köpenhamnsområdet och i Næstved på sydvästra Själland.

Johan Bergman, VD på Niam säger; "Vi är glada över att genomföra denna transaktion som kompletterar våra befintliga bostadsportföljer i Danmark. Niam tror att bostadsmarknaden i Köpenhamn kommer att fortsätta vara attraktiv för investeringar, och att den positiva utvecklingen i de centrala delarna av Köpenhamn kommer att påverka hela storstadsområdet."

Niam har gjort betydande investeringar i Köpenhamnsområdet under de senaste åren och kommer med denna transaktion äga mer än 1300 lägenheter omfattande totalt ~ 130 000 kvm.

Johan Bergman, CEO, Niam AB
+46 8 5175 85 95, johan.bergman@niam.se

För mer information om Niam, vänligen kontakta:
Jennifer Andersson, Head of Investor Relations & Business Development, Niam AB
+46 8 5175 85 59, jennifer.andersson@niam.se

Niam är norra Europas ledande fondförvaltare inom fastighetsinvesteringar och förvaltar ett fastighetsbestånd om ~€2,5 miljarder. Niam erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera på de Nordiska marknaderna genom sina fonder. Sedan företaget grundades 1998 har Niam, genom egna fonder eller på uppdrag av finansiella partners, investerat i fastigheter till ett totalt värde överstigande €7 miljarder. Niam har 44 anställda och kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. Niam lyder under AIFMD och Dodd Frank. För mer information besök gärna www.niam.se.