2016-09-01 07:35Pressmeddelande

Niam avslutar sin fjärde fond – levererar marknadsledande avkastning

Samtliga fastigheter inom Niam Nordic Fund IV är färdigutvecklade och avyttrade. Niam avslutar därmed sin fjärde fond med ett mycket gott resultat. Niam IV har levererat en avkastning som placerar fonden bland de 5 % högst rankade fonderna i världen enligt Cambridge Associates benchmark.

Niam IV stängde 2008 med ett totalt eget kapital på ca 6,5 miljarder. Fram till 2011 förvärvade Niam IV närmare 80 kontors- och handelsfastigheter, framförallt i Sverige och Norge, för drygt 20 miljarder. Niam har för fondens räkning genomfört några utav de största transaktionerna i den nordiska marknaden genom förvärvet av 40 kontorsfastigheter i Sverige från AP Fastigheter under 2008 och förvärvet av Sektor Eiendomsutvikling 2010 i Norge.

Johan Bergman, VD på Niam säger; ”Fond IV’s marknadsledande avkastning har ytterligare stärkt Niams position som den obestridda ledande fastighetsfondsförvaltaren i norra Europa. Niams noggranna urvalsprocess vid förvärv och aktiva förvaltningsstrategi skapar mervärde i varje investering och en attraktiv riskjusterad avkastning för våra kunder. Jag känner mig trygg i att Niams organisation kommer fortsätta leverera på högsta nivå i våra fonder som för närvarande är i förvaltning och under uppbyggnad med en samlad kapacitet på 40 miljarder i fastighetsvärde.”

Niam förlängde och omförhandlade ungefär 60 % av det totala hyresvärdet i kontorsfastighetsportföljen från AP Fastigheter. De främsta förnyade hyresavtalen omfattar ca 100 000 kvm, där Niam höjde hyrorna och förlängde avtalstiden till i genomsnitt 8 år. Niam skapade dessutom 50 000 kvm byggrätter för bostäder. Samtliga fastigheter sålda genom 28 affärer till 22 olika köpare.

Sektor Eiendomsutvikling är en av de största ägarna av köpcentrum i Norge. Niam förvärvade även Linderud Center som ett strategiskt komplement till bolaget. Projektutveckling adderade 15 000 kvm säljyta till portföljen och bygglov erhölls för ytterligare 6 000 kvm. Driftnettot ökades med 7 % per år, drivet av en stadig organisk tillväxt och projektutveckling.

2011 förvärvade fonden Heron City. Heron City har under Niams ägande utvecklats till en stark destination för shopping, mat och nöje i Stockholm. Antalet besökare uppgår till över 7 miljoner per år, en ökning med över 30 % sedan förvärvet och butiksförsäljningen överstiger 1,2 miljarder per år. Niam har också introducerat nya varumärken bland Heron Citys hyresgäster samt omförhandlat och förlängt flera strategiskt viktiga hyresavtal. Heron City säljs nu till ett bolag som är samägt av Varma, Capman Nordic Real Estate Fund och Cavendo. Fondens sista innehav är därmed avvecklat.

Fakta Niam Nordic Fund IV

Årgång: 2007
Strategi: Opportunistisk
Typ: Closed-ended